Hej, hej, helyesírás!

Kerper Anna 10. a osztályos tanuló beszámolója az Implom József Középiskolai Helyesírási Verseny Kárpát-medencei döntőjéről, mely Gyulán, 2019. február 28-tól március 2-ig tartott. Iskolánk diákja Veszprém megye szakgimnáziumainak legjobb helyesírójaként vehetett részt a neves megmérettetésen, ahol színvonalas teljesítménnyel szoros versenyben a középmezőnyben végzett.

 

Február elején érkezett meg a hír, hogy bejutottam az országos helyesírási versenyre. A megyei fordulót januárban írtuk Veszprémben, de álmomban sem mertem remélni, hogy megyei szinten a legjobb eredményt sikerül elérnem a szakgimnazisták között, és így bejutok az ország legjobbjai közé.

Rögtön utána is néztem, hogy ez pontosan mit jelent, és kiderült, hogy három napot tölthetek el a verseny keretein belül Gyulán, az ország másik felén. Először, bevallom, egy kicsit meg is ijedtem, hiszen ez hatalmas felkészülést igényelt. Igyekeztünk a magyartanárommal, Kerpel Péterné Bea nénivel beosztani az időmet és a tananyagot. Forrásként A magyar helyesírás szabályai 12. kiadása szolgált az összes, szám szerint 300 szabálypontjával. Feszített munkatempóval sikerült mindet megtanulnom, és szinte minden nap gyakoroltunk. A tollbamondást különösen sokat kellett fejleszteni, mert hajlamos vagyok bizonytalankodni, utólagosan átjavítani azt, amit leírtam. Amúgy pedig nemcsak hibátlanul, hanem szépen is kell írni, a szabályos betűformákat megőrizve. Az iskolai tanítás utáni gyakorlást otthoni feladatlapok megoldása és sok-sok másolás követte, főleg az Élet és Tudomány című folyóiratból dolgoztam tanárnőm kérésére. Mondhatom, hogy szívvel-lélekkel készültünk.

Eljött a várva várt nap, Pápáról 6:10-kor induló menetrend szerinti autóbuszt azért választottuk, mert erre otthon, Bakonykoppányban fel tudtam szállni, és nem is kellett hozzá túl korán felkelnem.  Budapesten a Népligetből kissé kalandosan, de eljutottunk a Keleti pályaudvarra, ahonnan a választott vonattal indultunk útnak Békéscsabára. Az utazás alatt bizony ismételtem, szabálypontokat, sőt a Magyar helyesírási szótárt is lapozgattam, feladatsorokat oldottam meg. A táj egyhangúnak és unalmasnak tűnt, talán azért, mivel még mindent a tél utáni szürkeség borított.  Még egy átszállást követően érkeztünk meg Gyulára, a verseny helyszínére. A regisztrációt követően megtudtuk, hogy a tanárok és a diákok külön helyszínen kapnak szállást. Mi, versenyzők az ún. Madaras kollégiumba kellett menjünk, ahol ki-ki kedvére ismételhetett vagy barátkozhatott.

Másnap a városháza dísztermében hivatalosan, ünnepélyes keretek között megnyitották az Implom József Középiskolai Helyesírási Verseny Kárpát-medencei döntőjét. Beszédet mondott Dr. Görgényi Ernő polgármester, Simon Nóra főosztályvezető, Tóth István intézményvezető és dr. Nagy L. János zsűrielnök. A legünnepélyesebb az volt, hogy a megyei első helyezetteket egyenként szólították az emléklapok átvételére.

10:30-kor kezdődött maga a verseny az Erkel Ferenc Gimnázium tantermeiben, négy kategóriába sorolták a versenyzőket: gimnáziumi, szakgimnáziumi, szakközépiskolai és határon túli. Először a  tollbamondást írtuk meg. A szöveg a víz világnapjához kapcsolódott. Számomra szokatlan volt, hogy a szöveget központi hangosbemondóról diktálták, és nem voltak egyértelműek a mondathatárok. A tollbamondást követően megkaptuk a feladatlapot, amely számonkérte a földrajzi nevek alapalakjának és –i képzős változatának helyesírását, rövidítések alkotását, egybe- és különírásos feladatokat, időtartamváltó szavak toldalékolását. Bár az előző évek összes nyilvánosságra hozott feladatsorát megoldottam a felkészülés során, ez a feladatsor nehezebb volt, mint bármelyik, amellyel eddig találkoztam.

 

Csengetési rend