Pénz7 – OKOSAN A HITELEKRŐL

Idén március 5 – 9. –e között került megrendezésre az Európai Pénzhét, melynek ötletgazdája és főszervezője, az Európai Bankföderáció. Magyarországon a programsorozat már a negyedik alkalommal valósult meg, támogatva ezzel is a tudatos pénzügyi és tudatos gazdálkodásra nevelést. Iskolánk a kezdetektől részese a Pénz7 programsorozatnak, évről – évre az elsők között regisztráló intézmények között szerepel.

A 2017/2018. tanévben a témahét új pénzügyi témája, az „Okosan a hitelekről”, mellyel kapcsolatban a közgazdasági munkaközösség pedagógusai az egyes korosztályok sajátosságait figyelembe véve, játékosan, színesen, szemléltető eszközök segítségével, élményszerűen adtak át, dolgoztak fel ismereteket a 9 - 11. évfolyamon egy – egy szakmai óra keretében.

A 9.A osztály szeptemberben kezdett megismerkedni a gazdaság, gazdálkodás, piaci szereplők fogalmával, feladataival, jellemzőikkel, így az ő felkészültségükhöz és a tananyagukhoz a családi költségvetés készítés témát találta legmegfelelőbbnek Tóthné Orosz Krisztina tanárnő.

Az osztály tanulóiból 5-6 fős csoportokat alakítottak ki, akik egy – egy család tagjainak bőrébe bújtak 45 perc erejéig. Anya és apa a bérfizetési jegyzéket kézhez kapta, majd a család közösen döntött arról, hogy a fix kiadásokon túl mire tudnak még költeni, melyik családtag (anya, apa, vagy a gyerekek) melyik igényét lehet kielégíteni és mit kell esetleg későbbre halasztani. Váratlan eseményként még a család hűtője is elromlott, ami felborította az addig egyensúlyban lévő családi kasszát.

A diákok egészen beleélték magukat a szerepükbe, értelmes vitákat vívtak meg, elfogadható kompromisszumokat kötöttek és az óra végére sikerült mindenkinek egy elfogadható családi költségvetést összeállítania. Elmondásuk szerint izgalmas volt „átélni”, hogy milyen fontos a takarékosság, a bevételek és kiadások tervezése és a kommunikáció a családban.

Présinger Zoltán tanár úr segítségével a 10.B osztályban a megtakarítások és a hitelek szerepével ismerkedtek meg a diákok a gazdaságban, illetve a mindennapokban. A diákok anonim kérdőíveket töltöttek ki, melyekből kiderült, hogy tisztában vannak az alapvető fogalmakkal és többségük szokott alkalmanként vagy rendszeresen megtakarítani.

Ezt követően a csoportfeladatok domináltak, melyek közötti átvezetőként pár perces kisfilmet nézhettek meg a 4 fős csapatok a feladatokat lefedő témához kapcsolódóan.

Elsőként egy párosító játékban kellett különböző élethelyzetekre vonatozóan kiválasztani a megfelelő hitelkonstrukciót vagy megtakarítási formát. A második és harmadik feladatban pedig egy egyetemista lány elromlott laptopjának pótlására tettek javaslatokat a feladatban szereplő család anyagi körülményeinek tükrében.

A diákok jól dolgoztak csapatban, megfelelően kommunikáltak egymással, aktívan részt vettek a közös megoldás megtalálásában.

Tóth – Szalóki Zsanett tanárnő szintén az idei témát (Okosan a hitelekről) dolgozta fel a 10. évfolyam további két osztályában, a 10.A és 10.C osztályokban. Mindkét osztály rendkívül izgalmasnak találta a számos érdekes és elgondolkodtató feladatot, valamint az esettanulmány megoldását. A diákok véleménye szerint, nagyon hasznos információkkal bővült az eddigi tudásuk a hitelekkel kapcsolatosan.

A 11. évfolyamon Magasy Gyula tanár úr a 11.B. osztállyal dolgozta fel a „Kreativitás és az üzleti ötlet” című témát. Itt is csoportokban dolgoztak a diákok, akik a tanár úr útmutatása és a segédanyagok segítségével sikeresen oldották meg a kitűzött feladatokat. Az interaktív eszközök, az érdekes, szokatlan feladatok miatt jó ritmusú, lendületes óra volt, melyen a gyerekek örömmel és aktívan vettek részt.

Kádi Attiláné Patus Viktória tanárnő a Tarczy Lajos Általános Iskolába látogatott el, ahol a 7. és 8. évfolyamon népszerűsítette a programot és a befektetésekről, hitelekről beszélgetett a tanulókkal. A gyerekek – különösen a nyolcadikosok – szívesen mondták el, amit már tudnak, és bátran kérdeztek a tanárnőtől a témával kapcsolatban.

Iskolánk diákjainak aktivitását mutatja, hogy idén a Pénz7 kísérőprogramjaként meghirdetett Részvényfutam című, nagyszabású online tőzsdejátékon is részt vettek a 10.A , a 14.L és 14.P osztály tanulói. A program a Budapesti Értéktőzsde és a Pénziránytű Alapítvány együttműködésével valósult meg. A 20 kereskedési napig tartó online tőzsdejáték során a diákok Tóth – Szalóki Zsanett és Tóthné Orosz Krisztina tanárnő szakmai támogatása mellett több – kevesebb sikerrel tudták virtuális 2 millió forintjukat gyarapítani. A szimulációs játék célja volt, hogy a résztvevők megismerhessék a tőzsdei befektetési lehetőségeket, tájékozódjanak a tőzsde és a pénzügyi piacok működéséről.

Tóthné Orosz Krisztina

Mk. vezető

 

Csengetési rend