Project ESCAPE – Vidin, Bulgária

Lezajlott az Európai Unió által támogatott Erasmus+ program ESCAPE projektjének utolsó találkozója. 2017. március 20-tól 25-ig 5 diáktársammal képviselhettük országunkat és iskolánkat Bulgáriában, Vidin városában. A projekt célja, hogy a résztvevő iskolák diákjai megismerjék egymás kultúráját, hagyományait, barátkozzanak, egy-egy megadott témáról tanuljanak, prezentációkat és online feladatokat készítsenek, s mindeközben fejlesszék angoltudásukat.

7 ország tagja a projektnek: Ausztria, Bulgária, Csehország, Magyarország, Szlovákia, Szlovénia és Románia. A találkozón Kránitz Soma 9. B, Balogh Bianka 10. B, Cseke Klaudia 11. C, Fodor Zsófia 11. B, Hujter Flóra 12. D és Polyák Attila 12. D osztályos tanulók vettek részt. Kísérőtanáraink Németh Éva Zita és Csatári-Fodor Zsanett tanárnők voltak.

Március 19-én, vasárnap 6 órakor indultunk Pápáról, majd 14 óra utazás után megérkeztünk Vidinbe és elfoglaltuk szállásunkat a Neptun Hotelben.

A hétfő délelőttünk városnézéssel telt, illetve a boldogság nemzetközi napja alkalmából lufikkal köszöntöttek bennünket a helyi turisztikai központnál. Délután a Prof.Dr Asen Zlatarov középiskolában fogadták az intézmény tanulói a projekt résztvevőit egy kedves műsorral, melyben néptánccal, verssel is köszöntöttek bennünket. Állásinterjú, prezentációkészítés és kézműves foglalkozás követte az eseményeket.

Vidinben található egy Kossuth Lajos emlékház is, ahova az 1848-49-es szabadságharc leverése után menekült, ide látogattunk el és elhelyeztük az iskolánk koszorúját a nap végén.

A hétfőnket egy elég mozgalmas nap követte, kedden kirándultunk. Felfedeztük az óriási Magura barlangot, melyben bronzkori barlangrajzok találhatók. Ezt követően a lenyűgöző Belogradcsik sziklákhoz vittek el bennünket, ami szintén csodálatos volt. Mindenki elfáradt estére, de egy nagyszerű napot tudhattunk magunkénak.

Szerdán a vidini könyvárban kezdtük a programot. Kaptunk pár fontos információt a héttel és a projekttel kapcsolatban, illetve mivel március 22-e a víz világnapja, ennek alkalmából láthattunk egy videót és egy műsort, melyben a helyi óvodások is szerepeltek. Ezt követően nemzetközi csoportokban előadtuk a kreatív műhely keretében elkészített vállalkozásokról szóló prezentációinkat.

Aznap az iskola egy húsvéti jótékonysági vásárt rendezett a hátrányos helyzetű gyermekek megsegítésére, mi is részt vettünk rajta és boldogan vásároltuk a különböző nemzetek ajándékaiból.

Ebéd után ismét az iskolába mentünk, ahol tanáraink tartottak nekünk angol órákat üzleti kommunikáció témakörben.

Este egy folklór néptáncbemutatót tekintettünk meg a helyi színházban, a táncosok nagyon ügyesek voltak!

Másnap két céghez látogattunk, elsőként egy napraforgóolajat készítő gyárba (Olimex), ahol bemutatták a gyártás folyamatát és betekintést nyerhettünk a magvak raktározásába is. Következő helyszínünk pedig egy Bulgáriában egyedülálló magánvállalkozás volt, melynek jellegzetessége, hogy a növényeket táptalaj nélkül, csak vízben nevelik. Megtudhattuk azt is, hogy a cég vezetője Magyarországon tanulta ezt az eljárást.

Vidinbe visszafele menet megálltunk egy kis faluban, ahol a bolgár hagyományokat, ősi mesterségeket, népviseleteket tekinthettünk meg, tradicionális ételeket kóstolhattunk. A zene hatására táncra perdültek a helyiek, idősebbek és fiatalabbak is, így mi is csatlakoztunk hozzájuk. J

Délután a város középkori erődítményét, a Baba Vidát néztük meg. Gyönyörű és nagyon jó állapotú vár.

Ezen a napon is hivatalosak voltunk egy koncertre, méghozzá a vidini szimfonikus zenekar előadására, melyen többek között felcsendült Johannes Brahms Magyar táncok című műve is.

Vacsoránk aznap a Duna-parti Riviera étteremben volt.

Péntek reggel a Phoenix kávézó angol tulajdonosa tartott nekünk előadást üzletében. Megtudhattuk többek között azt is, hogy ő - mielőtt Vidinbe jött volna – valójában tanár volt egy vendéglátásra szakosodott középiskolában, most pedig „esélyt ad az esélyteleneknek”, vagyis olyan embereket foglalkoztat kávézójában, akik nem tudtak tanulni.

Ezután átmentünk a könyvtárba, ahol a munkanélküli fiatalokról hallgattunk meg egy prezentációt, majd csoportokra bontva dolgoztunk a témával kapcsolatban. Befejezésül előadtuk ötleteinket, válaszainkat.

Délután az iskolában elkészítettük az újságcikkünket, majd elérkezett a projekt lezáró „ceremóniája”.

Megkaptuk okleveleinket és szomorúan vettük tudomásul, hogy ez az utolsó napunk itt.

Szombaton reggeli után, ottani idő szerint 7.30-kor elindultunk haza.

Szuper, élményekkel teli és sok új baráttal gazdagabb hetünk volt. Mindannyiunk számára meghatározó utazás volt, hasznos tapasztalatot szerezhettünk a munkavállalással és állásinterjúkkal kapcsolatban, fejődtek az angol kommunikációs készségeink és sok új dolgot tanultunk a bolgár hagyományokról, szokásokról

Köszönjük tanárainknak, hogy eljuthattunk a projekt keretein belül Bulgáriába!

Balogh Bianka 10. B

A project képeit ide kattintva lehet megnézni!