Szakmai látogatás a Magyar Honvédség pápai Bázisrepterén

2017. január 11-én 9 órakor osztályunk, a 14. L végzős logisztikusai, a Magyar Honvédség Pápai Bázisrepterének kettes számú teherportájánál találkozott Berek Zsolt törzszászlós úrral. A látogatást a vezénylőzászlós úr tette lehetővé csoportunknak.

A beléptetést követően a törzszászlós úr elkísért minket a Művelődési Központba a Honvédség területén belül. Itt egy előadást hallgathattunk meg az MH PBRT történetéről. A 24. vadászrepülő-ezred 1950. november 1-jén alakult meg, de csak 1961-ben lett Pápa a repülőezred helyőrsége. 1974-ben az ezredet átfegyverezték a MiG-21 MF típusra, majd a fejlesztési folyamat folytatásaként 1978-ban két századot MiG-21 BISZ vadászrepülővel, 1979-ben pedig egy századot MiG-23 MF repülőkkel szereltek fel. 2001. július 1-jén megalakult az MH Pápa Bázisrepülőtér. 2008-ban az MH Pápa Bázisrepülőtérre települt az Egyetértési Szerződés, illetve a Bázisegyezmény előírásainak megfelelően a Nehéz Légiszállító Ezred (Heavy Airlift Wing - HAW) és a NATO Légiszállítást Irányító Ügynökség (NATO Airlift Management Agency - NAMA). 2009. július 18-án megérkezett az első C-17 Globemaster III. az MH Pápa Bázisrepülőtérre.

Az előadás keretén belül Orbán Attila százados úr, a logisztikai század vezetője bevezetett minket a logisztika rejtelmeibe, majd az előadás befejezése után buszra szálltunk és ellátogattunk a katonai ruházati raktárba.

A raktárvezető elmondta a napi feladataikat (anyagok lekönyvelése, közbeszerzés, pályázatok írása) és beszélt a raktárban tárolt anyagokról (munkaruhák, ágybetétek, irodaszerek, hálózsákok, terítők).

Látogatásunk következő állomása a gépjármű szerelő műhely volt. Itt javítják a honvédségi gépjárműveket, valamint műszaki vizsgára készítik fel őket. A vizsgáztatást nem helyben végzik el, Győrbe vagy Veszprémbe viszik át a gépjárműveket. A jövőre vonatkozóan arról tájékoztatott minket a szerelőműhely vezetője, hogy tervezik a saját vizsgasor kialakítását, így helyben is el tudják végezni a vizsgálatokat.

Innen átmentünk a gépjármű parkba, ahol volt lehetőségünk megnézni és beülni a különböző rendeltetésű gépjárművekbe. Megtudtuk azt is, hogy a MAN üzemanyag szállító kamion 35000 liter kerozint másfél óra alatt tölt a repülőgépbe illetve a technikai felszereltség lehetővé teszi azt is, hogy visszaszívják a repülőgépből az üzemanyagot.

Ezt követően a laborba mentünk, ahol a kerozin összetevőit vizsgálják. A laborvezető elmondta, hogy a vagonok beérkezésekor már vizsgálatokat végeznek. Visszaszívás után ismét bevizsgálják az üzemanyagot, a vizsgált mintákat raktárban őrzik.

Következő állomásunk a déli üzemanyag-tároló volt. A repülőtéren egyedül itt van lehetőség a vasúton érkező kerozin fogadására. Általában 4 vagonnal érkezik az üzemanyag, melyeknek darabja 75000 liter kerozint tartalmaz. Lecsapoláskor percenként 1000 litert továbbítanak 2 nagy tárolóba, melyeknek 150 millió liter az űrtartalmuk. A Honvédség területén belül még egy üzemanyag-tároló van, az északi. A két állomás földalatti vezetékrendszerrel van kapcsolatban.

Az osztállyal ezután ellátogattunk a régi repülőgép hangárba. Itt megtekinthettük a különböző áruszállító és kiszolgáló gépeket (pl. targonca). Tovább vándoroltunk a csomagküldő raktárba ahol a katonai egységeket szolgálják ki különböző csomagokkal (ejtőernyős küldemények, stb). Megtudtuk azt is, hogy ha szükséges, a C-17-es teherszállító repülőt perceken belül át tudják alakítani személyszállító repülőgéppé. A raktár bemutatása után következett a helikopter hangár. Ez ad otthon a légi-kutató mentőszolgálat által használt helikopternek, amely szerencsére az utóbbi időben csak gyakorlat céljából repül. Legutóbbi bevetésen Tata mellett vett részt egy mentésben, ahol kisrepülőgépek zuhantak le és a túlélők felkutatásában részt vett a pápai csapat is. A helikopter Szentkirályszabadjáról került Pápára. A hangárba meghallgathattuk az új beruházások alapján beszerzett úgynevezett „madárriasztót”, amely több madár veszélyt jelző hangját hallatva biztosítja a felszállást illetve egy jégtelenítőt.

A reptér területén belül láthattuk a légiforgalmi irányító központot is, amelynek felújítása nemrég fejeződött be a NATO segítségével. A központ 360 fokban „lát”, így megkönnyíti a repülőgépek irányítását. Láthattuk az új hangárt is, ahol karban tudják tartani a hatalmas katonai repülőgépeket.

Látogatásunk alatt tapasztalhattuk, hogy a mindennapi feladatok ellátását, gyakori szolgálat-teljesítéssel pár ember el tudja elvégezni. A katonai létszámhiány a határszolgálatok miatt tovább erősödött. Berek Zsolt törzszászlós úr tájékoztatott bennünket arról is, hogy ha szeretnénk velük együtt dolgozni, hogyan tudunk jelentkezni és milyen juttatásokban részesülhetünk. Minden hónapban toborzást szerveznek, majd ezt követően mind pszichológiai mind erőnléti vizsgálaton kell részt venni. Ha ezeknek a követelményeknek megfelelünk egy három hónapos, fizetett kiképzésen kell részt venni Szentendrén. Ismertette a különböző munkarendeket is a bázisreptéren belül. A 24 órás szolgálatot 72 óra pihenőidő váltja. A hivatali munkaidőben dolgozóknak pedig hétfőtől-csütörtökig 7:30-tól 16-ig, majd pénteken 7:30-tól 13:30-ig tart a szolgálat.

A napot egy közös ebéddel zártuk Berek Zsolt törzszászlóssal és Orbán Attila századossal a helyi étkezde VIP termében.

Élményekben gazdag délelőttöt köszönhetünk a törzszászlós úrnak és a százados úrnak, köszönetünket szeretnénk kifejezni, hogy lehetővé tették ezt nekünk és végigvezettek minket a bázisreptér egész területén.

 

 

Csengetési rend