A Jókai Mór Közgazdasági Szakközépiskola és Leánykollégium - iskolánk jogelődje - 2004 és 2006 között bonyolította sikeres szaknyelvi projektjét, amelynek eredményeképpen a 2006/2007. tanévtől a szabadon választható tanórák keretében angol és német üzleti szaknyelv is választható. Az intézmény kísérleti projektjének célja volt az intézmény közgazdasági jellegű szakképzéséhez kapcsolódóan az alapképzésben a tartalomalapú gazdasági szaknyelvoktatás részbeni bevezetése az emelt szintű idegen nyelvi csoportokban a 11. és 12. évfolyamokon a rendelkezésre álló órakeret emelésével, ill. a 13. szakképző évfolyam külkereskedelmi/logisztikai ügyintéző képzésében a képesítéshez szükséges alapfokú gazdasági szaknyelvi nyelvtudás kialakítása.
A pályázati célok megvalósulása:
A szaknyelvoktatás alapvető módszerei megegyeznek az általános nyelvi oktatás módszereivel. A két tannyelvű és speciálisan szakmai nyelvi oktatás szükségszerűvé teszi a fordítások, szövegértések alkalmazását, amelyek funkcionális szövegek esetében is segítséget jelenthetnek. Az oktatás alapvető eszközei a nyelvtanárok által összeállított segédanyagok, az azok alapjául szolgáló idegen nyelvi szakirodalom ill. a szakmai tanárok által összeállított tematika.
A segédanyagok összeállításának folyamata:A szaktárgyi követelményrendszer és a Budapesti Gazdasági Főiskola nyelvvizsgarendszere követelményrendszerének összehangolása a tartalomalapú nyelvoktatás szempontjából
A szakmai követelmény-rendszer alapján az egyes idegen nyelvekre vonatkozó tantervek kidolgozása (a 11. és 12. évfolyamon az emelt szintű oktatás esetében két évfolyamra tervezett középfokú, a 13. szakképző évfolyam esetében egy tanévre tervezett alapfokú üzleti szakmai nyelvvizsgára felkészítő tantervek)
A segédanyagok beszerzését az oktatott gazdasági és idegenforgalmi ismeretek, a Budapesti Gazdasági Főiskola szakirodalom-ajánlása ill. az ezzel összehangolt szakmai tanterv megvalósíthatósága határozta meg. Igyekeztünk autentikus, tehát eredeti angol ill. német kiadású tankönyveket, hanganyagokat választani, amelynek célja a két tannyelvű oktatás bevezetése után a szakmai ismeretek külföldi, elsősorban európai, gazdasági és idegenforgalmi ismeretekkel történő kiegészítése, alátámasztása, valamint beválása esetén képzési akkreditációja.
Azok a tanulók képesek könnyebben a tananyagot elsajátítani, akik a gazdasági tantárgyakból jobb eredményeket produkálnak, a nyelvi érdeklődés önmagában nem garantálja a sikeres szakmai nyelvoktatást.
A szakmai nyelvoktatásnak egyfajta összefoglaló, áttekintő, tágabban értelmezve kiegészítő szerepe van a gazdasági tantárgyakhoz viszonyítva.
A tanulók újdonságként kezdetben szívesebben tanulták, mint az általános nyelvi anyagot, lelkesedésük azonban az emelt szintű tananyag elsődlegessége miatt később lankadt, ezért javasolta a nyelvtanári közösség a későbbiekben a szakmai nyelv önálló tantárgyként történő meghirdetését.
A tanulók motiváltsága az emelt szintű oktatásban és a szakképzésben eltérő volt: az emelt szintű oktatásban részt vevő 11. és 12. évfolyamos tanulók célja elsősorban a középfokú nyelvvizsga megszerzése, esetlegesen a nyelvszakos bölcsész szakirányba történő továbbtanulás, míg a szakképzésben részt vevő célja a szakmai vizsgák feltételéül szabott legalább alapfokú nyelvvizsga megszerzése. A projekt kézzelfogható eredményeképpen a szakképzésben részt vevő külkereskedelmi ügyintéző ill. a projektben közvetlenül nem érintett, de a tematikát követő ügyintéző titkár képzésben részt vevő tanulók közül 18-an a BGF május-júniusi vizsgaidőszakában a projektben célul kitűzött sikeres alapfokú üzleti szakmai nyelvvizsgát tettek. A beválás alapján az intézmény a szaknyelvoktatást mindkét szakirányán és a következő tanévtől induló logisztikai ügyintéző képzésében is meg kívánja valósítani. Az emelt szintű órákon részt vevő tanulókat pedig továbbra is a középfokú nyelvvizsga megszerzésére motiválják szaktanáraik.
Megvalósítás: A szakmai idegen nyelv oktatását a szakmai tantárgyakra építve mind a szaktárgyi, mind az általános idegen nyelvi emelt szintű tanórákhoz kapcsolódva, azoktól azonban függetlenül, külön felvehető, szabadon választható tantárgyként már a 2006/2007. tanévtől kezdődően kívánja az iskola megvalósítani. Így szaknyelvi órákon részt vesznek az emelt szintű idegen nyelvet választók és a külön szaknyelvet választók is.
Az emelt szintű idegen nyelvű elméleti gazdaságtan óra választását a következő tanév, mint a kísérlet második éve lezárulta után kívánja az intézmény tanulóinak az emelt szintű órák keretében felajánlani.
Az együttműködést a napi kapcsolattartás határozza meg az egyedi szakmai kérdések területén. Az egész projektre kiterjedő együttműködés kapcsolattartási lehetőségei a havi team-megbeszélések, konzultációk és tanmenet-egyeztetések.
Az együttműködésnek kiemelt szerepe volt a megfelelő szakirodalom kiválasztásában, az eltérő nemzetközi és a magyar gazdasági rendszerből adódó különbségek értelmezésében, átültetésében.
Tanítási segédanyagok: A projekt első évében a két alapképzési évfolyamra (11. és 12. emelt szintű idegen nyelvórák) azonos segédanyagot állítottak össze a részt vevő nyelvtanárok, amelyet a felmenő rendszerű 12. évfolyamos emelt szintű képzésben továbbfejlesztenek. A segédanyagok formája: szituációk, reáliák.
A második félévben ezeket már kiegészítették a szakmai szövegek olvasott és hallott szövegértés formájában feldolgozandó, közösen összeállított és jelenleg feldolgozás alatt álló tesztlapjai, amelyek szerves részét képezik a szakmai nyelvvizsgarendszereknek is.
A 13. évfolyam külkereskedelmi középfokú szakképzésére a központi előírások és a helyi szakképzési program alapján dolgoztak ki a nyelvtanárok segédanyagokat. A segédanyagok formája: kifejezés-gyűjtemény és mintalevelek összeállítása a levelezés témakörhöz, szemléltető ábrák.
Az összeállított szaknyelvi segédanyagok a szakmai tanári szakértők útmutatása figyelembevételével, az intézmény helyi szakmai programja alapján készültek, így azok teljes mértékben illeszkednek a szaknyelvoktatás céljaihoz.
Tanulók felkészítése: Az emelt szintű idegen nyelvórákon részt vevő tanulók nyelvtudási szintje megközelíti az általános nyelvi középfokú szintet. Mivel a projekt az első évben az alapfokú szakmai nyelvtudás megszerzését tűzte ki céljául, a tanulókat nem volt szükséges nyelvi vonalon külön felkészítésben részesíteni, számukra elsősorban a középfokú nyelvtudás mellé az alapfokú szakmai szókincs megszerzése a fontos. Ennek alapját kettő vagy három éves szakmai orientációs ill. szakmacsoportos alapozó oktatásban való részvételük garantálja.
Motivációjuk tekintetében a kezdetektől egyértelművé vált a tanulók számára, hogy a szakmai nyelvtanulás hosszú távon a felsőfokú végzettségük megszerzésének alapfeltétele. Jelentkezésük ebből az emelt szintű idegen nyelvoktatásra kifolyólag részben a szakmai nyelvoktatás bevezetésének volt köszönhető.
A 10. pontban kidolgozott szakmai segédanyagok fogadtatása - újdonságból adódóan is - jó a tanulók körében, a nyelvtanárok azonban folyamatosan tesztelik az anyagok beválását és elvégzik a megfelelő javításokat.
Tájékoztatás: A kísérleti oktatás bevezetéséről az intézmény fenntartóját mind szóban, mind írásban tájékoztatta a projektmenedzser a tanév elején. A projekt várható és tényleges eredményeiről a rendszeres időközönként tartott team-megbeszélésekről vezetett és a nevelési értekezleteken elhangzott projektértékelés jegyzőkönyvei adnak folyamatos tájékoztatást.
A projekt várható eredményei a bevezetési szakaszban még nem épültek be az intézmény helyi tantervébe, hosszú távon azonban - igazodva az intézményvezetés célkitűzéseihez - hozzájárulnak a szakmai tantárgyak részben idegen nyelven történő oktatásának bevezetéséhez, melynek célja angol és német elméleti és üzleti gazdaságtan tantárgyak (statisztika, számvitel, marketing, pénzügy) bevezetése.
A szülőket a projektmenedzsment és a nyelvtanárok fogadó órákon, tanévnyitó ünnepélyen, a szülői szervezet és az iskolaszék év eleji ülésén, a leendő tanulókat és szüleiket pedig minden általános iskolai pályaválasztási szülői értekezleten, ill. intézményi pályaválasztási tájékoztatón tájékoztatta a kísérleti oktatási projekt bevezetéséről. A kísérleti projekt fogadtatása a jelenlegi tanulók szüleinek körében egyértelműen jó, szerepe az intézmény jövő évi beiskolázásában is kimutatható.
Értékelés: A projekt értékelése a bevezetés első félévében a team-megbeszélésekre korlátozódott, amelyek minden tekintetben a szakmai tananyag folyamatos tesztelését ill. javítását jelentette. Átfogó, az intézményre, a tanulókra és a tanárokra vonatozó szakmai értékelést a teljes éves munka lezárásával tűzött ki maga elé a részt vevő nyelvtanári és szakmai tanári kör.
A projekt hosszú távú, az intézmény megítélésére gyakorolt hatásainak mérésével, az azzal való elégedettség felmérésével az intézményvezetés az intézményi minőségirányítási csoportot bízta meg, így a projekt hatásainak felmérését felmenő rendszerben az évente elvégzett elégedettségi mérések, ill. a kétévente esedékes SWOT-analízis is tartalmazzák.
OM azonosító: 203047
Feladatellátási hely azonosító: 003
Cím: 8500 Pápa, Veszprémi út 45.
Telefon: 89/324-900
E-mail: info@papaiszakkepzo.hu