Minőségbiztosítás

 

Bevezető

A Pápai Gazdasági Szakképző Iskola és Kollégium minőségorientált iskola, amelynek mindkét intézménye a 2008. évi összevonás előtt is önálló minőségbiztosítási rendszerrel rendelkezett: mindkét intézmény a Comenius 1. modell szerint alakította ki és működtette minőségbiztosítási rendszerét.

Visszatekintés

1. Batthyány Lajos Szakképző Iskola és Kollégium

A Batthyány Lajos Szakképző Iskola és Kollégium 2000 és 2004 között külső szakértő segítségével alakította ki és működtette minőségbiztosítási rendszerét, amelyet a 2004. évi pályázat-zárás során sikerrel lezárt.

2. Jókai Mór Közgazdasági Szakközépiskola és Leánykollégium

A Jókai Mór Közgazdasági Szakközépiskola és Leánykollégium 2001/2002-ben alakította ki minőségbiztosítási rendszerét a Comenius 1. partnerközpontúsági modell alapján, amelynek keretében 3 minőségi csoportot (intézményi működés, partnerkapcsolatok irányítása, szakképzés) működtetett.

Az intézmény minőségirányítási rendszere a kialakítás óta 4 minőségfejlesztési cikluson esett át:

1. minőségfejlesztési ciklus

A 2003/2004. tanévtől felálló új intézményvezetés irányításával működő minőségirányítás célul tűzte ki a partneri elégedettség növelését és ennek érdekében megfogalmazta egy, a PP-től független, a PP-t, SZMSZ-t és a Házirend bizonyos területeit integráló Intézményi Minőségirányítási Program (IMIP) kialakításának igényét, amelyhez külső szakértői segítséget vett igénybe.

A tanév végére kialakított és elfogadott IMIP megfogalmazta az intézmény

  • minőségpolitikáját,
  • minőségi céljait,
  • az intézményi minőségfejlesztési rendszert
    • a vezetés hatásköreit, ellenőrző és értékelő tevékenységének folyamatait,
    • a stratégiai tervezés menetét,
    • az intézmény önértékelési rendszerét,
    • a partneri elégedettségi mérések eljárásrendjét,
    • a partnerkapcsolatok irányítását.

2. minőségfejlesztési ciklus

A 2. minőségfejlesztési ciklusban a minőségirányítás célul tűzte ki a MIR bevezetésétől használt mérési eszközök egységesítését, modernizálását és átstrukturálását, amellyel azok hosszú távon alkalmassá váltak összehasonlításra, trendvizsgálatra.

A ciklus által érintett mérési eszközök:

  • közvetlen partneri igény- és elégedettség mérés eszközei (1-5 skálás szülői, tanulói elégedettségi kérdőívek a 10. és 12. évfolyamon)
  • munkatársi igény- és elégedettségmérés eszközei (1-5 skálás munkatársi elégedettségi kérdőív, SWOT-analízis)

3. minőségfejlesztési ciklus

A 3. minőségfejlesztési ciklusban a MIR - az intézmény fenntartója Önkormányzati Minőségirányítási Programjával (ÖMIP) összhangban - célul tűzte ki egy vezetői, pedagógus és nem-pedagógus teljesítményértékelési rendszer (TÉR) kialakítását külső szakértő bevonásával.

A ciklus végére kialakított TÉR az IMIP részeként kiterjed

  • a vezetői teljesítményértékelés szempontrendszerére és eljárásrendjére,
  • a pedagógus teljesítményértékelés szempontrendszerére és eljárásrendjére,
  • a technikai, ügyviteli dolgozók teljesítményértékelésének szempontrendszerére és eljárásrendjére.

4. minőségfejlesztési ciklus

A 4. minőségfejlesztési ciklusban a MIR - a 2005/2006. tanévben végzett munkatársi PIEM eredményei alapján - célul tűzte ki a munkatársi elégedettség növelését a PIEM kérdőívek szempontrendszerének kibővítésén és átstrukturálásán keresztül, amellyel egy mélyebb értékelés vált lehetővé.

A minőségfejlesztés folyamatrendszerét az alábbi ábra mutatja:

A minőségfejlesztési ciklusok önértékelési tevékenysége eredményeképpen az intézmény több sikeres minőségügyi pályázatot is benyújtott: a 2. minőségfejlesztési ciklus lezárásaként 2006-ban Veszprém Megyei Minőség Díjra (díj), ill. 2007-ben a Közép-dunántúli Minőség Díjra (díj), a 4. minőségfejlesztési ciklus lezárásaként 2008-ban a Közoktatás Minőségéért Díj Kiválóság Kategóriájában (elismerő oklevél) és a IIASA Shiba Díj Oktatás-kutatás Kategóriájában (elismerő oklevél)

3. Pápai Gazdasági Szakképző Iskola és Kollégium

A 2008. évi iskola-összevonás után a minőségbiztosítás a jogutód intézmény Intézményi Minőségirányítási Programja (IMIP) alapjain szervezte meg működését tagintézményenként 5-5 fővel.

A Pápai Szakképzés Szervezési Társulás tagjaként, a társulás sikeres „A pápai TISZK szakmai fejlesztése" elnevezésű TÁMOP-projektjének köszönhetően az intézmény minőségbiztosítási rendszerét jelenleg az ISO 9001 szabvány szerint alakítja át.

Az intézmény tagja a Veszprém Megyei Minőség Klubnak, a Szövetség a Kiválóságért Közhasznú egyesületnek és az ISO Forumnak is.

A Pápai Gazdasági Szakképző Iskola és Kollégium egyúttal szerepet kíván vállalni a minőségtudatos gondolkodás, a Kiválóság Kultúra terjesztésében, valamint a közoktatási intézmények sikeres benchmarking tevékenységének megvalósításában, ezért az alábbiakban szabadon hozzáférhetővé teszi az intézmény minőségügyi pályázatainak dokumentációit, valamint a minőségügyi mérések eredményeit a 2003-2008. időszakra vonatkozóan.

Letölthető dokumentumok: