Mit is jelent, hogy „Ökoiskola”?

Márciusban az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet hirdetett nyílt pályázatot, melyen a Pápai Gazdasági Szakképző Iskola és Kollégium elnyerte az „Ökoiskola 2011" címet. Ökoiskolai munkaközösség alakult, amelynek vezetői (Karnerné Pethő Katalin, Fehér Zsófia) igyekeznek az iskolát környezetbaráttá változtatni, megtanítani a diákokat Földünk értékeinek megőrzésére. Mindkét intézményrészben - így a Közgázban is - fejlesztések kezdődtek a környezettudatosság jegyében. Az iskola minden emeletén szelektív hulladékgyűjtők és elemgyűjtők kerültek kihelyezésre, emellett idén több környezetvédelmi program is indult a diákok számára. Ezek legtöbbje az évek óta hagyományosan megrendezett Természetvédelmi Nap keretében lett meghirdetve. Az iskolanapon tartott sportprogramok, szabadtéri vetélkedők a diákokat egészséges életmódra és a természet-egyén megfelelő kapcsolatára tanítják.

Idén a Természetvédelmi Nap előtt plakátversenyt szerveztünk, ahol az osztályok szabadon választott technikával dolgozhattak ki egy - a környezetszennyezés veszélyére figyelmeztető - posztert (az alkotások megtekinthetők az online iskolaújságban).

Papírgyűjtést is hirdetett az iskola, melynek keretében a közgázos diákok több mint 2,5 tonna papírt adtak le.

HelyezésOsztálySzékhely iskolaOsztályTagintézmény
1.9. C382,3 kg13. VT3800,5 kg
2.9. B378,3 kg11. VL2930,5 kg
3.11. C353,2 kg10. F2563,5 kg

Májusban minden osztálynak ki kellett töltenie egy terméktudatos vásárlással kapcsolatos feladatlapot. Két árucikket kellett kiválasztaniuk, és azok előállításával, szállításával, tárolásával, lebomlásával kapcsolatban kellett kérdésekre válaszolniuk. Végül értékelték mind a két termék környezethez való viszonyát: „Melyik óvja és melyik szennyezi természetet?"

A diákok környezettudatosságra való tanítása az egyik fő célkitűzése az ökoiskolai munkaközösségnek. Emellett fontos a tanulók életvitelének megváltoztatása, látásmódjuk kibővítése, a természeti kincsek iránti felelősség, a személyes tapasztalatszerzés és az aktív bekapcsolódás közvetlen környezetük megóvásának folyamatába.

Reméljük, az ökoiskolai munkaközösség képes lesz - a már elért sikerek után - újabb célok elérésre is. Ugyanis iskolánk sikerként könyvelheti el a szelektív hulladékgyűjtők elhelyezését, a megrendezett - reméljük továbbiakban is működő- papírgyűjtést és a jeles természetvédelmi napokon (Víz világnapja, Föld napja, Környezetvédelmi világnap) szervezett műsorokat, versenyeket, kiállításokat.

A diákok környezettudatos nevelésében az iskola képes a legnagyobb változásokat elérni. Ha egy jól megszervezett tanári csoport (mint az ökoiskolai munkaközösség) ösztönzi a diákokat, fenntartja lelkesedésüket és képes összefogni őket, akkor közvetlen környezetükben elősegíthetik az élő természet fennmaradását, a társadalom fejlődését, és megakadályozhatják a környezeti válság elmélyülését, mindemellett példát mutatnának embertársaiknak.

Változtassuk meg a jövő gondolkodásmódját!

Tanulóink jelentkezését várjuk egy diák ökoiskolai csoport létrehozására, ami segítené az iskolai fejlesztéseket, megszervezné a környezetvédelmi programokat, és ötleteivel segítené az ökoiskolai munkaközösség munkáját.

A jelentkezés önkéntes, de amit ezzel adhatsz, az felbecsülhetetlen!