Körülbelül egy évvel ezelőtt képviselhettem iskolámat, a Pápai Gazdasági Szakképző Iskola és Kollégiumot a városi diákönkormányzat gyűlésén. Itt a város általános és középiskoláinak küldöttei közül szavazati többséggel megkaptam a lehetőséget arra, hogy 2011. április 1-2-án részt vehessek a Zánkán megrendezett Országos Diákparlamenten (ODP).
A nyitó plenáris ülésen dr. Hoffmann Rózsa oktatásért felelős államtitkár mondott köszöntőt, majd Mihalovics Péter miniszteri biztos és Bálega János, az Országos Diákjogi Tanács elnökének tájékoztatóját hallhattuk. A következő előadást a Nemzeti Erőforrás Minisztérium munkatársai tartották a közoktatásról és a felsőoktatásról. Vacsora után két előadás közül választhattunk: az egyik a felsőoktatás helyzetéről szólt, a másik az iskolai erőszak problémájával foglalkozott.
Másnap reggel öt különböző témában kezdődtek a szekcióülések. Az egyes szekciókban 15-20 fős csoportokban dolgoztunk, hogy a munka még hatékonyabb legyen. A délelőtt folyamán fél órás ismerkedés után törvényjavaslatokat fogalmaztunk meg az új oktatási törvénybe, miközben folyamatosan informálódtunk az egyes iskolák szokásairól, tapasztalatairól és problémáiról. Mivel az általam választott szekció a diákönkormányzat belső és külső kommunikációjával foglalkozott, az iskolarádió/iskolaújság működésével, esetleg hiányával kapcsolatos észrevételeinket, véleményeinket és terveinket osztottuk meg egymással. Csapatunk délre 11 törvényjavaslatot fogalmazott meg és adott le. Rövid ebédszünet után délután tovább folytatódtak a szekciós ülések, amelyek még mindig fontos témákat dolgoztak fel, de már sokkal kötetlenebbek voltak, mint délelőtt. Az utolsó előadás a közösségi szolgálat fontosságáról szólt, kapcsolódva ahhoz a gondolathoz, hogy az érettségi előfeltétele 50 óra közösségi munka legyen. Egy budapesti gimnáziumban évek óta sikeresen működik ez a program, melynek legnagyobb előnye, hogy a diákokat erkölcsös gondolkodásra és toleranciára tanítja.
A nap utolsó programja az ODP záró plenáris ülése volt, ahol az egyes szekciók által megfogalmazott és benyújtott 105 javaslatból átvizsgálás után 22-t bocsátottak szavazásra. A 365 fős Diákparlament mind a 22 törvényjavaslatot egyértelmű többséggel elfogadta.
A Zánkai Gyermek- és Ifjúsági Centrumban eltöltött két nap alatt a mandátumot szerzett képviselők azért dolgoztak, hogy megjelenjen a diákság véleménye is az oktatási törvényben - közösen, együttműködve döntöttek a saját és diáktársaik jövőjéről. Reméljük, hogy országgyűlésünk képviselői elfogadják majd azokat az oktatási törvényjavaslatokat, amelyeket olyan diákok fogalmaztak, akikre vonatkozni fog.
Az ODP munkájának eredménye, a 22 törvényjavaslat megtekinthető a www.diakonkormanyzat.hu internetes oldalon.
Balogh Renáta
12. D osztályos tanuló