A 70 éves jubileumi hét zárásaként március 26-án 18.00 órai kezdettel tartotta iskolánk székhelyintézménye, az egykori Közgáz ünnepi gálaműsorát a Jókai Mór Művelődési Központ színháztermében.
A nyitótánc, valamint az iskola egykori tanulója, Nagy László verse után Unger Tamás, igazgató mondott ünnepi beszédet, majd Erdő Imre, nyugalmazott igazgató, főtanácsos elevenítette fel az iskola történetének legfontosabb eseményeit.
Az est hátralévő részében a diákszínpad és az énekkar közös előadásában részleteket adott elő a "József és a színes szélesvásznú álomkabát" című musicalből, valamint Kovács Klaudia, a Jókai prózamondó verseny győztese adta elő nyertes produkcióját. Az est végén a jelenlévők a végzős tanulók angol keringőjét csodálhatták meg.
Az alábbiakban közreadjuk Unger Tamás, igazgató üneppi beszédét:
Tisztelt Osztályvezető Úr! Kedves Vendégeink, Kollégák, Diákok!
Az ünnepek, a jeles napok megmérik az idő szüntelen folyását. Pihenőhelyeket, fogadókat jelölnek ki számunkra, ahol megpihenhetünk, s ahol végiggondolhatjuk az út folytatását. Ezek sorában különleges helyet foglalnak el az évfordulók. A nagy események, amelyek velünk történnek, egy adott pillanatban meghatározzák az életünket. A mi életünket, a családunk vagy a nemzet életét: ezért egy-egy pillanatban nagyon fontosak számunkra. Amikor évfordulókat ünnepelünk, ezekre a fontos dolgokra gondolunk, s ezáltal ezek az ünnepek közel hozzák és ráirányítják a figyelmünket mindarra, ami fontos az életünkben. Mint a mai ünnep is!
70 éves a kereskedelmi és közgazdasági oktatás Pápán, hetvenedik tanévét ünnepli a Pápai Gazdasági Szakképző Iskola és Kollégium székhelyintézménye, vagy ahogy városszerte mindenki ismeri és hívja, a Közgáz.
Már 1938-ban felismerte a Református Kollégium akkori vezetése, hogy az általános gimnáziumi képzés mellett szükség van egy középfokú kereskedelmi képzés elindítására is Pápán, amely a gazdasági világválság nyomán fellendülő gazdaság középfokú szakemberhiányát volt hivatott pótolni. Az előkészületek után 1939. szeptember 1-jén indult el a kereskedelmi képzés, akkor még a Református Kollégium épületében, amely 1942 elejére egy új szárnnyal bővült. Itt kapott elhelyezést a „keri", később Közgazdasági Technikum, majd Szakközépiskola, amely 1957-ben költözött mai, végleges helyére, az egykori Magyar Királyi Tanítóképző épületébe, miközben egy pár tanévet az Ókollégium épületében is megélt a tagozat. A ma ismert épület aztán 1990-1991-ben újult meg teljes egészében és szolgálja azóta is a szakmai oktatást.
1958-ban vette fel az akkori Közgazdasági Technikum Jókai Mór nevét, majd 1964-től egészen 2008-ig a Jókai Mór Közgazdasági Szakközépiskola elnevezést viselte.
A 70 évet az intézményi székhelyek változásai mellett több alkalommal a szakmai útkeresés, irányváltás is jellemezte: az előbb kereskedelmi, később közgazdasági képzést kiegészítette az ipari, majd mezőgazdasági számviteli és ügyviteli tagozat, a nappali tagozat mellett Pápán kívül két további városban is indított levelező tagozatot az intézmény. 1978-tól az iskolába beleolvadt a Gép- és Gyorsíró Iskola is. A 80-as évek végén az intézmény az elsők között tett kísérletet az ún. világbanki modell bevezetésére, amely később - kissé átalakult formában ugyan - de meghatározó képzési formája lett a magyarországi szakközépiskolai képzésnek. A 2000-es évek elejétől a különböző Országos Képzési Jegyzékek változásaival összhangban, az aktuális munka-erőpiaci helyzet figyelembevételével indultak középfokú, emelt szintű és felsőfokú szakképzési szakirányok közgazdasági, kereskedelmi, informatikai és ügyviteli szakmacsoportokban.
Az iskola ugyancsak az elsők között ismerte fel a 90-es évek végén az informatika jelentőségét a szakmai oktatásban és építette ki Közép-Dunántúl akkor egyik legmodernebb számítástechnikai rendszerét, amelyet a későbbiekben is kiemelten fejlesztve a mai napig az egyik legkorszerűbb, legtöbb informatikai alkalmazást alkalmazó iskolává tudott válni. Ha csak az elmúlt pár év szakmai fejlesztéseit, kezdeményezéseit tekintjük, akkor is elmondhatjuk, hogy pl. az előbb középfokú, később emelt szintű logisztikai ügyintéző képzés országosan is egyedül álló és elismert, informatikai alapú gyakorlati képzési rendszere is kitűnő tanúbizonysága az intézményben folyó szakmai munka magas színvonalának.
Ugyancsak a szakmai iránykeresés, egyúttal az időközben fokozatosan növekvő szakmai oktatási versenyhelyzet indokolták az alapszakok és a szakképzési szakirányok kisebb-nagyobb változtatásait. Így indult el a 2004/2005-ös tanévben az ún. nyelvi előkészítő osztály idegenforgalmi szakiránnyal, amelyet kezdetben minden szempontból bizonytalanság, kétkedés fogadott - igaz nemcsak intézményi szinten -, de válhatott azóta a négyéves közgazdasági gimnáziumi képzés mellett egyenrangú ötéves gimnáziumi képzéssé, megközelítve, sőt bizonyos osztályok esetében meghaladva annak teljesítményét.
Kisebb módosításnak tűnt az üzleti kommunikáció bevezetése, de azzal, hogy tantárgyi rendszerében a kommunikáció, mint elméleti tantárgy is megjelenik, szélesebb körű alapozást nyújt, amely reményeink szerint a következő tanévtől kiteljesedhet az üzleti kommunikációs szakügyintéző, ügyintéző titkár vagy irodai asszisztens képzésekben. A 2006-ban bevezetett új, modulrendszerű OKJ motivált bennünket arra, hogy az akkor megszűnő, egyébiránt addig sikeres külkereskedelmi ügyintéző képzést emelt szintű külkereskedelmi üzletkötő képzéssel váltsuk ki és a meglévő közgazdasági szakmacsoportos szakképzéseink mellett elindítsuk a vám- és jövedéki ügyintéző képzést, vagy következő tanévtől igény esetén elindítsuk a gazdasági informatikus és marketing- és reklámügyintéző képzéseket.
A 2004-ben megnyert VilágNyelv-projektnek köszönhetően épülhetett be a szabadon választható angol és német gazdasági szakmai nyelvoktatás az intézmény nyelvoktatási kínálatába.
Az iskolarendszerű képzéseinket időközben felnőttképzéssel is kiegészítettük: mérlegképes könyvelőket oktatunk immáron harmadik éve.
Oktatásunk színvonalát, lehetőségeit más eszközökkel is igyekeztünk növelni, fejleszteni: pl. az iskolában több olyan vizsgarendszert működtetünk, amelyek közvetve szolgálják ezt - az Európai Számítógép-használói Jogosítvány, az Egységes Európai Gazdasági Oklevél, a Budapesti Gazdasági Főiskola szakmai nyelvvizsgahelye. Célunk, hogy e lehetőségekkel tanulóinkat az átlagnál jobb helyzetbe hozzuk a munkaerő-piaci elhelyezkedésük, ill. felsőoktatási továbbtanulásuk esetén.
Még 2005-ben elindítottuk külföldi projektünket, együttműködésünket egy észak-rajna vesztfáliai középiskolával, amely a kezdeti kölcsönös diákcseréken túllépve az elmúlt 3 évben az Európai Unió által is jelentős anyagi forrásokkal, összesen kb. 65.000 Euróval támogatott Leonardo-projektté nőtte ki magát. Az intézmény képviselői most is itt ülnek a színházterem soraiban, hiszen e hétre azért érkeztek Pápára, hogy további külföldi intézmények bevonásával a továbblépés lehetőségéről, az ún. hosszú távú iskolai együttműködési vagy innovációtranszfer-projektlehetőségekről tárgyaljanak az iskolával. De meg kell említenünk azt a közel két éves Comenius projektet is, amelynek záró rendezvényén éppen e héten vesz részt iskolánk 4 angol szakos szaktanára Aradon. Az elmúlt években e projekteknek köszönhetően több mint 130 közgázos tanulónak nyílt lehetősége, hogy külföldi szakmai és idegen nyelvi tapasztalatokat szerezzen.
Az iskola az elmúlt években fontos hangsúlyt helyezett nem kizárólag oktatási intézményként, hanem szervezetként végzett tevékenységének fejlesztésére is, amelynek sikere később több kiemelkedő elismerésben is megnyilvánult: 2006-ban Veszprém Megyei Minőség Díjat, 2007-ben Közép-dunántúli Regionális Minőség Díjat, 2008-ban az Oktatási és Kulturális Minisztérium Közoktatás Minőségéért Díj Kiválóság Kategória elismerő oklevelét, 2009-ben pedig a nemzetközi IIASA Shiba Díj elismerő oklevelét vehette át minőségfejlesztési munkájáért.
Mind az oktatási helyszínek, mind a képzési rendszer változásai ellenére sok mindenben a Közgáz azonban kétségtelenül állandó maradt: az igényes, szakszerű oktató-nevelő munkában, az értékek átadásában és a vállalkozókészségre történő nevelésben.
Megmaradt a folyamatos változásokból adódó, mondhatni kényszeres alkalmazkodó készség, nyitottság, amely a képzési rendszer külső körülményekhez történő folyamatos hozzáigazításán kívül a tanulókkal szemben tanúsított magatartásban és törődésben is megnyilvánul. Az intézmény alapelvként fogadta el, hogy az iskola akkor jár el helyesen, ha az oktató-nevelő tevékenységben úgy közvetít egyetemes értékeket, hogy közben állandóan kreatív gondolkodásra késztet, s nyitott mindenre, ami a tanulók fejlődését segíti. Remélem, tanulóink is így gondolják: jó ma közgázosnak lenni!
A vállalkozókészséget tanulóinkban elsősorban a különböző szakmai, tanulmányi, művészeti és sportversenyeken történő motivált részvétellel igyekszünk kialakítani és fenntartani. Ebben a vonatkozásban a részvétel természetesen sokkal fontosabb az elért eredménynél, bár igaz, hogy az eredmény, a siker motivál igazán. Úgy gondolom, e tekintetben tanulóink méltó folytatatói az elődöknek. Felsorolni sem tudnánk azokat az eredményeket, amelyek akár az elmúlt 5 évben is születtek országos, regionális, megyei és városi versenyeken, sok esetben olyan területeken, amelyek úgymond nem tartoznak az iskola főprofiljába, mégis bátran és sikerrel felveszik a versenyt a legjobb helyi gimnáziumokkal, országos vonatkozásban pedig a legjobb szakközépiskolákkal. Csak remélni tudom, hogy e vállalkozó és kezdeményező kedv megmarad mind kollégáim sokszor fáradtságos felkészítő munkájában, mind tanulóink felkészülési hajlandóságában és sok olyan további eredményt tudhatunk majd magunkénak, mint pl. a tavalyi Országos Középiskolai Matematikai Tanulmányi Verseny országos 3. helyezése, vagy a 2 héttel ezelőtt átvett Közép-Dunántúl Legeredményesebb Szakközépiskolája Vándorserleg, amelyet a Gordiusz Matematika Versenyen elért eredményeiért kapott az intézmény.
Tisztelt Hölgyeim és Uraim!
Ahogy Önök is tudják, 2008 júliusa óta a Közgáz a Mezővel közösen, összevont intézményként működik, 2008. augusztus 1-jétől pedig tagja a Pápai Szakképzés-szervezési Társulásnak, röviden a Pápai TISZK-nek is.
Ebből kifolyólag jövőjét is egy nagyobb dimenzióban, nem önálló individuumként kell elképzelnie.
Fő célunknak természetesen továbbra is az alapfokú közgazdasági szakmacsoportos, valamint közép- és emelt szintű közgazdasági, kereskedelmi szakmacsoportos szakképzést tekintjük, amelyet - ahogy már elhangzott - a következő tanévtől újra kiegészíthetnek az informatikai és ügyviteli szakképzési szakirányok.
A magas színvonalú szakképzés mellett természetesen továbbra is célunk a felsőoktatásba jelentkezett érettségizett vagy szakmai vizsgázott tanulók napjainkban közel 80%-os felvételi arányának megtartása, esetlegesen növelése, ill. a szakmai vizsgázott tanulók minél nagyobb arányú sikeres munka-erőpiaci elhelyezkedése. Ez utóbbi érdekében a következő tanévtől az iskola kiépíti egyéni karrier-tanácsadási rendszerét, amelyhez egy állásközvetítő informatikai modul is kapcsolódik, mind az intézményi, mind a TISZK-es honlapon.
Az idegen nyelv oktatás eredményesebb megszervezése és értékelése érdekében várhatóan még ebben a tanévben sor kerül az ECL-nyelvvizsga-központhoz tartozó általános nyelvi nyelvvizsgahely akkreditációjára, ahol angol, német, magyar, olasz, lengyel, szlovák, spanyol, szerb, román, bolgár, orosz, cseh, horvát nyelvekből lehet nyelvvizsgát tenni. Ezzel összhangban érdemes megfontolni az olasz és francia nyelvek választhatóságának bevezetését is az iskolai Pedagógiai Program ez évi módosításakor.
Az intézmény minőségirányítási rendszerének továbbfejlesztési lehetőségét jelenti az európai Committed to Excellence (Elkötelezettség a Kiválóságért) elnevezésű pályázatban történő részvétel. A projekt célja átfogó intézményi önértékelés, fejlesztés, az általános minőségszemlélet kialakítása három fejlesztési terv megvalósításán keresztül. A pályázat benyújtása április végére, a projekt zárása ez év novemberére várható. Ugyancsak erre a tanévre várható a Társadalmi Megújulás Operatív Program keretében a teljes minőségbiztosítási rendszer átalakítása, megújítása és auditálása.
Továbbra is kiemelt célja az iskolának az infrastruktúra folyamatos fejlesztése, az infokommunikációs eszközök, többek között az interaktív táblák, a multimédiás előadóeszközök széles körű bevezetése, az ún. E-learning, vagyis infokummunikációs eszközök támogatásával megvalósuló oktatás kialakítása.
A felnőttképzési tevékenység kiterjesztése érdekében szükséges az intézményi mielőbbi felnőttképzési akkreditációja, amely egyúttal az állami képzési és pályázati forrásokhoz történő hozzáférést is lehetővé teheti.
A külföldi partnerkapcsolatok bővítése érdekében a német partneriskola mellett az iskola fel kívánja venni a kapcsolatot magyar ajkú határon túli felvidéki, kárpátaljai, erdélyi, délvidéki és burgenlandi középfokú oktatási intézményekkel, valamint a német partnerrel elindított projekt kibővítéseként egy francia intézménnyel. E kapcsolatfelvétel jegyében - jelenleg elsősorban a tagintézmény vonatkozásában - várhatóan május közepén Erdélybe, júniusban pedig Franciaországba utazik az iskola vezetése.
Remélem, NEM!, meggyőződésem, hogy a kihívásoknak ugyanolyan rugalmassággal és eredményességgel tudunk majd megfelelni, mint ahogyan tettük ezt idáig és tették az előttünk járó tanár- és diáknemzedékek.
Végezetül engedjék meg, hogy személyesen is bemutassam az iskola 70 éves jubileuma alkalmából megjelentetett kiadványunkat, amelynek DVD-mellékletében korábbi rendezvényeinkből és műsorainkból, valamint 70 év fényképeiből válogattunk.
Szeretném megköszönni polgármester úrnak, volt és jelenlegi kollégáknak és diákoknak, hogy megosztották az olvasókkal emlékeiket, személyes élményeiket: Erdő Imre igazgató úrnak, Farkas Tibornak, Horváth Ferencnek, Galánfi Ede tanár úrnak, Torjai Csabáné tanárnőnek, Patus Károlyné és Egyházi Andrea kolléganőknek, egykori diákoknak, valamint dr. Lentner Csaba professzor úrnak, ugyancsak egykori diáknak.
Köszönetemet szeretném kifejezni minden kollégámnak, akik e jubileumi hét rendezvényeinek, az iskolatörténeti kiállítás, iskolatörténeti verseny, regionális gazdasági szakmai verseny, Jókai prózamondó verseny, a sportversenyek és nem utolsó sorban a mai gálaműsor megszervezésében és lebonyolításában részt vettek és segítettek. Igazi csapatmunka volt!
Hadd mondjak köszönetet fenntartónknak, Pápa város önkormányzatának, azoknak a vállalatoknak, vállalkozásoknak, pénzintézeteknek, civil szervezeteknek és szülőknek is, akik szellemi, erkölcsi és anyagi támogatásukkal, szakképzési hozzájárulásukkal, adójuk 1%-val intézményünknek segítséget nyújtottak, együttműködtek velünk és egyúttal kérem további támogatásukat annak érdekében, hogy továbbra is ilyen biztos, korszerű szaktudással rendelkező szakemberek kerülhessenek ki iskolánkból, remélve, hogy ezt a szaktudást sikeresen kamatoztatják az életben.
Az est hátralevő részéhez pedig mindenkinek nagyon kellemes szórakozást kívánok!
Köszönöm megtisztelő figyelmüket!